Skoledisco-DJ: Andre gig 2015 check!

I kveld var det andre- og tredjeklassingene som svingte seg, på den andre #skoledisco-kvelden i 2015 i regi av lokalt FAU. Jeg som pro bono DJ som vanlig, og med min egen sjuåring blant publikum.

Skoledisco-DJ Mr Jorgen 2

Det var litt tyngre å jobbe med dette publikummet enn med førsteklassingene på forrige disco. En del av guttene løp konstant rundt som satellitter, eller slepte hverandre rundt på gulvet etter klærne. Noen av jentene ga høylytt uttrykk for at de mislikte musikken og ville ha noe annet. Mange masete requests ved scenekanten etter akkurat den låta med akkurat den artisten akkurat nå, og ingen forståelse for at det ikke er mulig – vi snakker jo om Spotify/Wimp-generasonen med streaming innprentet i sitt DNA her. Det er vanskelig å bygge flyt og kontinuitet under slike forhold, men jeg prøvde så godt jeg kunne. Det sklei ut i et par skamløse «partystunts» når det var helt krise, men jeg holdt meg stort sett i terreng jeg kan stå inne for også i dagslys.

Samtidig mener jeg bestemt at det er viktig at unger i dag, med alle sine individuelle valgmuligheter og skreddersømopplevelser, også erfarer at det fins arenaer der andre kuraterer innholdet for dem og prøver å gi noe nytt. På et diskotek skal det være DJen som bestemmer hva som spilles.

Men tross at det var hardere å få ting til å funke skikkelig denne kvelden, var det også mange som så ut til å kose seg. Og et planlagt avbrekk da en av mammaene (som selv er danser) kjørte en halvtimes «dansekurs» midt i discokvelden (til forhåndsbestilt musikk med Lukas Graham) var takknemlig akkurat da. Jeg måtte riktignok starte fra scratch og bygge opp på nytt etterpå, og gikk da for noen åpenbare «shure shots». Jeg har følgelig spilt både «The Fox» (innafor) og «Salsa Tequila» (langt under min verdighet 😉 for sju- og åtteåringene i kveld.

Jaja, two down, two to go. Her er det som ble spilt for sju- og åtteåringene, i rekkefølge:

Nr Låt Artist
1 Tommelfinger, tommelfinger, hvor er du? Mr Jorgen
2 Younger (Kygo Remix) Seinabo Sey
3 Happy (From «Despicable Me 2») Pharrell Williams
4 Pharrell – Happy [MetroGnome Remix] Pharrell Williams
5 Shake It Off Taylor Swift
6 BlimE-sangen 2013 NRK Super BlimE 2013
7 All About That Bass Meghan Trainor
8 Love Me Again John Newman
9 Uptown Funk (feat. Bruno Mars) Mark Ronson
10 Get Lucky (featuring Pharrell Williams) Daft Punk
11 Mama Said Lukas Graham
12 Roar Katy Perry
13 Mama Said Lukas Graham
14 Lose Yourself to Dance (featuring Pharrell Williams) Daft Punk
15 Power Kanye West
16 Bang Bang Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj
17 BlimE 2014 NRK Super BlimE 2014
18 The Fox (What Does the Fox Say?) Ylvis
19 Salsa Tequila Anders Nilsen
20 5 fine frøkner Gabrielle
21 Bombo Adelén
22 Samsara 2015 Martin Tungevaag & Emila
23 Break Free (feat. Zedd) Ariana Grande
24 Gi meg, gi meg, gi meg Razika
25 Trenger Deg (feat. Eric Turner) Sval
Stikkord: , , ,

2 kommentar to “Skoledisco-DJ: Andre gig 2015 check!”

  1. Mutha Fletch Says:

    «Samtidig mener jeg bestemt at det er viktig at unger i dag, med alle sine individuelle valgmuligheter og skreddersømopplevelser, også erfarer at det fins arenaer der andre kuraterer innholdet for dem og prøver å gi noe nytt.»

    Welcome to middle age, Mr. J!

Legg igjen en kommentar

