Skoledisco-DJ: Tredje gig 2015 check!

Selv om jeg har ligget nede siden lørdag med feber, slem hoste og sår hals, så var det ingen kjære mor eller vikar-DJ på tilkallingsvakt når den tredje skolediscoen i regi av det lokale FAU skulle gå av stabelen. Men takket være at formen begynner å bli bedre – samt litt backing fra mine bestevenner denne uka, ibuprofen og paracetamol – klarte jeg likevel kreke meg til skolens aula for å DJe for fjerde- og femte trinn.

Denne skoledisco-kvelden gikk veldig bra, med mye action på gulvet. Jeg hadde fått en liste med ønsker fra elevrådet på forhånd, så jeg hadde lagt opp et utgangssett med litt plukk fra ønskelista og litt fra min egen «katalog», og så improviserte jeg litt underveis.

Etter forrige ukes litt slitsomme affære hvor jeg sto oppe på scenen og fikk et masete rush av request-hylende barn nede ved scenekanten, hadde jeg bestemt meg for å flytte DJ-riggen ned på dansegulvet. Da kunne jeg i stedet for å være en «opphøyd» og utilgjengelig DJ heller få litt bedre kontakt og dialog med publikum, siden de kunne komme bort til meg og snakke sivilisert. Dette viste seg å være et sjakktrekk. Det ble mye lettere å forklare at jeg spiller en blanding av veldig mye forskjellig musikk, både gammelt og nytt. Mange kom for å ønske seg bestemte låter, og jeg fikk forklart at jeg ikke kunne love noe, men at vi får se. Noen av sangene de spurte om hadde allerede planlagt å spille, noen jeg bestemte meg for å spille da de ble etterlyst, og noen jeg ikke kunne spille fordi jeg ikke hadde dem (eller ikke hadde lyst å spille dem). Jeg fikk for øvrig ikke wi-fi-tilgangen til skolen til å funke ordentlig, så det var ikke mulig å «safe» med Spotify denne kvelden, heller.

Noen av FAU-folka kjørte limbo-opplegg med kosteskaft/kjepper ute på dansegulvet, noe som var populært og varte i mange låter. Step Up danseskole var også innom og kjørte et halvtimes forrykende discoshow midt i discokvelden, noe som jeg etter hvert har blitt vant til slik at jegkan legge opp settet i to distinkte deler.

Fire veldig spesifikke refleksjoner fra i kveld:

– Mange liker ikke remikser, de vil som regel helst høre originalversjonen. Gjaldt f.eks. «Happy» og «Bang Bang» i kveld.
– Hvis noen spør etter «Bad», er det ikke sikkert det er Michael Jackson de tenker på. (Det kan være de sikter til en grusom sang av David Guetta.)
– Hvis noen stiller meg spørsmål om favorittsangen min, favorittfargen min og favorittallet mitt, så kan det være at jeg er i ferd med å bli intervjuet. (Eller må skrive autograf.)
– Rick James «Super Freak» bør spilles så ofte det lar seg gjøre, for den kan godt være favorittdanselåta til en tiåring, noe den viste seg å være da jeg satte den på.

Her er det som blei spilt på skoledisco for 4. og 5. trinn:

Nr Låt Artist
1 Tommelfinger, tommelfinger, hvor er du? Mr Jorgen
2 I Wish Stevie Wonder
3 This Is How We Do Katy Perry
4 Lose Yourself to Dance (featuring Pharrell Williams) Daft Punk
5 Problem (feat. Iggy Azalea) Ariana Grande
6 Blank Space Taylor Swift
7 Pharrell – Happy [MetroGnome Remix] Pharrell Williams
8 Happy (From «Despicable Me 2») Pharrell Williams
9 Pharrell – Happy [MetroGnome Remix] Pharrell Williams
10 Shake It Off Taylor Swift
11 Ragga Bomb Skrillex
12 Black Skinhead Kanye West
13 Fancy (feat. Charli XCX) Iggy Azalea
14 Toyota’n til Magdi Karpe Diem
15 Alle vet ingenting CC Cowboys & Kaveh
16 Uptown Funk (feat. Bruno Mars) Mark Ronson
17 5 fine frøkner Gabrielle
18 Bang Bang (Kat Krazy Remix) Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj
19 Jealous (I Ain’t With It) Chromeo
20 Super Freak Rick James
21 Lips Are Movin Meghan Trainor
22 Break Free (feat. Zedd) Ariana Grande
23 Ugly Heart G.R.L.
24 Wild Wild Love (feat. G.R.L.) Pitbull
25 Bad Michael Jackson
26 Vacation G.R.L.
27 The Fox (What Does the Fox Say?) Ylvis
28 Bombo Adelén
29 Bang Bang Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj
30 Chandelier Sia
31 Firestone (feat. Conrad) Kygo

Nå er det bare én skoledisco-kveld igjen for undertegnede.

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

