Mr Jorgens nerver av stål – Vol. 1

Jeg har fått såpass bra respons på pedal steel guitar-eksessen på nest siste spor av min #Sommermiks2015 at jeg har fått blod på tann og laget en liten spilleliste med skikkelig gromme pedal steel-låter. Denne har jeg brent på en CD som jeg tar med på resten av bilferien, men som den edle musikkmisjonær jeg er, deler jeg den selvsagt med dere også. (Det ligger Tidal- og Spotify-lenker nederst.)

Mr Jorgens nerver av stål – Vol. 1

Når utgangspunktet er pedal steel guitar, skulle man kanskje tro at det ville bli stiv køntri og tjukk western for alle penga, men jeg har som hardtarbeidende DJ selvsagt lagt meg i selen for å holde også denne samlingen på det eklektiske planet. Så her fins både reggae, jazz, prog, pop, surfrock og pseudo-klassisk. I likhet med mine sommermikser og årsbestemikser er tidsbegrensningen nok en gang satt til maksimum 80 minutter (1 lyd-CD), og dette har medført en del «kill your darlings» denne gangen også. Det blir dermed sannsynligvis en Vol. 2 en gang om ikke så alt for lenge. 🙂

NB! «Disclaimer»: Det kan være at et par av låtene har lap steel heller enn pedal steel. Noen ganger låter de veldig likt. Ingen grunn til å utelate dem av den grunn. 🙂

Mr Jorgens nerver av stål – Vol. 1, låtliste

01 Michael Perlowin: Gymnopedies #1 (Satie-Debussy) – hentet fra albumet Firebird Suite (2005)
02 Hanne Hukkelberg: Do Not As I Do – hentet fra albumet Little Things (2004)
03 Jaga Jazzist: Bananfluer overalt – hentet fra albumet One-Armed Bandit (2010)
04 Wilco: Black Moon – hentet fra albumet The Whole Love (2011)
05 Joni Mitchell: California – hentet fra albumet Blue (1971)
06 Tønes: Sånn koga eg – hentet fra albumet Sån av Salve (2012)
07 BJ Cole: The Calm (feat. Michael Messer) – hentet fra albumet Transparent Music 2 (with Guy Jackson) (2012)
08 Ital Skurk: Det är en ros utsprungen – hentet fra albumet Fira jul i fred (2005)
09 k.d. lang: Western Stars – hentet fra albumet Recollection (2010)
10 Hank Williams: Moanin’ the Blues – hentet fra albumet Hank Williams: 40 Greatest Hits (1978)
11 Holly Williams: The Highway – hentet fra albumet The Highway (2013)
12 Bill Frisell, Greg Leisz, Tony Scherr & Kenny Wollesen: Surfer Girl – hentet fra albumet Guitar in the Space Age (2014)
13 Farmers Market: Lodtschitze Mini Maritza (Ferry Cross the Mersey) – hentet fra albumet Surfin’ USSR (2008)
14 Brian Blade Fellowship: Crooked Creek – hentet fra albumet Perceptual (2000)
15 Daft Punk: Beyond – hentet fra albumet Random Access Memories (2013)
16 Angus & Julia Stone: Yellow Brick Road – hentet fra albumet Down the Way (2010)
17 Gammalgrass: Life On Mars – hentet fra albumet Obsolete Music 1 (2014)

STRØMMING

Jeg har gjort et par kjappe søk på Tidal og Spotify og laget spillelister med de låtene jeg fant der, som slettes ikke var alle.

Legg igjen en kommentar

