Boka med ryggen (Den digitale bokas elegi over papirboka)

Mel. «Styggen på ryggen» av OnklP og De fjerne slektningene

VERS 1

Du kan’ke se meg før du skrur på

Login-knappen den er der for å bli trykt på

Dere disser meg nok alle sammen alt nå

Men digital beriking har jeg også

 

Hver dag så blir jeg swipa og loada

Blir rulla med hånda, flikka og scrolla

Noen fikser meg ikke: «Er den greia her boka?»

For boka oppi hylla er så jævlig forbaska

 

Plager og piner meg den der boka med ryggen

Hvisker ut av falsen hvem som styrer den giggen

Kan’ke gjøre annet enn å høre på styggen

Der han jobber for å ødelegge kidden. Fåkk.

 

Slukker internett, starter ikke opp

Ikke prøv å logge på, appen min er låst

Sletter snart meg sjæl, detta herre blir for grovt

Holder meg på gress, blir behandla som et … får

 

REFRENG

Sku’ så gjerne blitt lagt merke te’

Boka med ryggen er jo støtt den aller sterkeste

På bunnlinja og minner meg på

hvor jæ’la trått det here salget mitt går

Er det rart jeg blir lei

når boka med ryggen tar alt fokus fra meg

Produksjonsplanen sier at et opplag er på vei fra trykkeriet

 

VERS 2

Som om ikke det er byrde nok å bære

Bokhøsten er en spydig liten jævel

Forteller meg jeg er langt ifra den boka jeg sku’ være

Burde pakke sammen sjappa uten ære

 

Noen leksjoner i livet jeg burde lære

At jeg og årntli’ bøker kan’ke dele atmosfære

Boka med ryggen den har et mammutsalg i gjære

Jeg er anbefalt å ikke være nære.

 

Skvisen er så motherfucking ekte

Alt jeg kan få på er noen stusselige tekster 

Alle store satsinger kan jeg bare glemme

Boka med ryggen sørger for at jeg blir nekta

Cellulosebøker er jo det som får dem hekta

Biblioteker fins det mange hyllekilometre av 

Redaktø’ørn vi’kke vurdere meg mere

Forlagshuset vi’kke se meg levere

 

REFRENG

Sku’ så gjerne blitt lagt merke te’

Boka med ryggen er jo støtt den aller sterkeste

På bunnlinja og minner meg på

hvor jæ’la trått det here salget mitt går. (Fåkk.)

Er det rart jeg blir lei

når boka med ryggen tar alt fokus fra meg

Produksjonsplanen sier at et opplag er på vei fra trykkeriet

 

Opplag på vei fra trykkeriet

Opplag på vei fra trykkeriet

Opplag på vei fra trykkeriet

Opplag på vei

Opplag på vei fra trykkeriet

Opplag på vei fra trykkeriet

Opplag på vei fra trykkeriet

E-bok, du kommer ikke herfra i live!

 

Sku’ så gjerne blitt lagt merke te’

Boka med ryggen er jo støtt den aller sterkeste

På bunnlinja og minner meg på

hvor jæ’la trått det here salget mitt går. Fåkk.

Er det rart jeg blir lei

når boka med ryggen tar alt fokus fra meg

Produksjonsplanen sier at et opplag er på vei fra trykkeriet 

Legg igjen en kommentar

