Pneumothorax-refleksjoner fra sykesengen i en korridor på Ullevål sykehus, 12. mai 2016

Ikke helt den torsdagen jeg hadde planlagt, men absolutt en interessant reise for en førstereisgutt i sykehuspasienttilværelsen. Jeg er veldig glad for at jeg gjennom hele mitt yrkesaktive liv har gjort månedlige innskudd i velferdsstaten i form av inntektsskatt, og takknemlig for at også du og de fleste andre nordmenn gjør det samme.

Korridorpasientselfie

Jeg ligger nå på observasjon på Ullevål sykehus. Har fått konstatert spontan pneumothorax – en luftansamling mellom lungen og brystveggen som har fått lungen til å delvis ramle sammen – også kjent som punktert lunge. Heldigvis en dette en forholdsvis moderat en, og det hele har forløpt rimelig udramatisk.

Prologen var at jeg onsdag kveld ble forferdelig kortpustet og fikk noen smerter i bryst/skulder, mens jeg trasket forholdsvis raskt opp Ekebergskrenten i Oslo, for å hente en korpsaspirant etter marsjøvelse før Søttendemai. Jeg måtte stoppe og hvile og hente pusten flere ganger på veien, og tenkte at såååå dårlig form er jeg virkelig ikke i, så dette er noe spesielt som er i ferd med å utvikle seg. Tanken min gikk i retning lungepunktering allerede da, men jeg kom meg hjem fra Ekebergsletta i ekstremt rolig spasertempo med niåringen i lanken. Og siden jeg ble mye bedre da jeg kom hjem og fikk slappet av, bestemte jeg meg for å se det an til i dag. Men jeg googlet selvsagt litt om symptomene og om lungepunktering, og ble mer og mer sikker på at om det var noe, så var det dette som feilet meg.

Jeg sov godt hele natta, i hvert fall helt til russebussen kl 05.00 kom for å dundre sin pinlige musikk fra utsikten i Valhallveien.

Da jeg sto opp, hadde jeg på forhånd besluttet at om smertene og kortpustetheten kom tilbake igjen når jeg skulle følge niåringen til skolen, så skulle jeg dra direkte til legevakta derfra. Vi gikk kl 8.15, og prosjektleder (det er min stillingstittel) Jørgen tok med mobilladeren i lomma, sånn i tilfelle jeg ikke kommer meg hjem eller på jobb etter skoleavlevering.

Smertene og kortpustetheten kom tilbake for fullt, men jeg gjorde ikke noe nummer ut av det for å ikke stresse opp guttungen, vi gikk i moderat tempo opp til skolen. Da han var vel avlevert, tok jeg bussen rett til legevakta.

Etter halvannen time med triage, legekonsultasjon og røntgen, fikk jeg kudos av legen for å ha gjetta riktig diagnose på forhånd. Som den nerden jeg er, satt jeg stor pris på at jeg fikk komme inn på legekontoret og se røntgenbildet. 🙂 Det lyse mønsteret av de forgreinede lungealveolene (de små «blæretrærne» som tar opp oksygenet fra lufta) manglet liksom på øverste, ytterste del av høyre lunge, der hvor lungen hadde sunket inn.

Etter dette sendte legen meg sporenstreks videre til Ullevål, men siden jeg var i ganske god form fikk jeg lov å ta trikken, mot at jeg lovte å ringe 113 om jeg fikk pusteproblemer på veien.

Jeg (prosjektlederen, remember?) stakk en tur innom apoteket og kjøpte tannbørste og tannpasta, siden jeg nå var ganske sikker på at jeg kom til å bli på sykehuset over natta. Deretter gikk jeg bort til trikkeholdeplassen i Storgata/Hausmanns gate, og tok 17-trikken opp til Ullevål. På veien fikk jeg orientert livsledsageren, jobben og et par andre relevante om at jeg ville bli innlagt med lungekollaps, og at jeg derfor kommer til å være litt indisponert et par dager.

Jeg blir liggende på observasjon her på Ullevål til i morgen. Venter fortsatt i seng på gangen på en ledig sengepost.

Kl. 17.54: Venter på å resultat av nytt røntgenbilde. Det vil vise om lungen er stabil. Hvis den er stabil, så blir det observasjon videre. Hvis det har blitt mer lungekollaps i løpet av dagen, så må de sette inn et dren og suge ut luften av brysthulen.

Er ved godt mot, forholdsvis ustressa. Folk er greie her. ❤ Helsevesenet og Velferdsstaten! 🙂

OPPDATERING torsdag kveld ca. kl. 20.00: Røntgen viser stabil lunge, ikke noe forverring av kollapsen. Om røntgen i morgen tidlig viser like bra lunge, så blir jeg nok utskrevet i løpet av dagen, men må innom til kontroll i løpet av helga.

STATUS fredag morgen: Har sovet en god del timer i rykk og napp i natt. Det blir jo liksom aldri stille på et fullt tremannsrom der samtlige er innlagt for seriøse problemer med åndedrettet, det surkler og piper konstant, og sykepleieren er jevnlig innom for å sjekke status. Men sykehuset har en slags konstant ro midt oppi all action som foregår, da! Veldig besnærende stemning.

Første post på programmet fredag: Ta nytt røntgenbilde. Spaserte distansen på et par hundre meter gjennom sykehuskorridorene i sokkelesten sammen med portøren. Kjente bittelitt smerte/ømt inni brystet mens jeg gikk, men ikke noe voldsomt. Det er jo et sår som gror inni der, og luft som presser litt.

OPPDATERING fredag kl 11.45: Venter på legevisitt etter nytt røntgenbilde tidligere i morges. Som et veldig artig avbrekk fra ventingen, var det akkurat en trivelig legestudent innom og hadde en personlig «Hva feiler det deg?»-session med meg. Studenten er i sitt femte semester av studiet, og selv om hun sa hun ikke var helt sikker, så gjetta hun rett diagnose! Flink ny doktor klar om noen år, folkens! 🙂

OPPDATERING fredag kl. 12.30: Røntgen viser stabil og tilhelende lunge, så nå er jeg utskrevet! 🙂 Skal tilbake over helga for en ny røntgenundersøkelse, men føler meg ellers i fin form, så jeg tar likegodt trikken hjem igjen. Skal ta det litt med ro i noen dager, men er i full jobb igjen på onsdag når nasjonaldagen er vel pakka sammen og stua bort. Juhu! 🙂

Noen flere bilder fra tildragelsen (i et av mine album på Flickr, klikk på bildet):

Pneumothoraxdøgnet på Ullevål

Legg igjen en kommentar

