Hvordan parere ledelseshindringer mot Smidig?

Smidig sett fra «tradisjonell ledelse» – typiske misoppfatninger og fordommer, og hvordan møte dem?

Hva: Resultat av en miniworkshop 15. november under Smidig 2017 unConference
Fasilitator: Jørgen Schyberg
Problemstilling: Et lite knippe motforestillinger man som smidig-forkjemper kan komme til å møte hos ledelse, eiere eller andre premissgivere, og hvilke svar/anslag man kan bruke for å komme disse til livs.

Smidig sett fra «tradisjonell» ledelse – misoppfatninger og fordommer, og hvordan møte dem  Smidig sett fra «tradisjonell» ledelse – misoppfatninger og fordommer, og hvordan møte dem

1. Vi jobber ikke med digital utvikling.

– Hele organisasjonen er en del av den digitale utviklingen.

– Alle (i hvert fall de aller fleste) virksomheter driver med noe digital utvikling.

2. Vi vet ikke hva vi får.

– Men du får nå mer kontroll på hva som faktisk kommer.

– Vet du hva brukerne liker?

– Men sannsynligheten for at vi får det brukeren faktisk trenger øker.

– Backlog viser hva som kan komme

3. Vi vet ikke hvordan vi kan beholde kontroll.

– Et Burn Down Chart gir en utmerket kontroll.

– Å beholde kontroll krever involvering.

– Vil du ha reell kontroll eller en illusjon av kontroll?

– Backlog og hyppig review gir bedre styring

4. Brukerne ser ikke helheten.

– Product Owner (=ser helheten på vegne av brukeren og organisasjonen)

– Det er brukerne vi utvikler for. Det er de som har fasiten, ikke oss.

– Trenger brukerne egentlig se helheten? (De bruker bare det som legges ut i produksjon.)

– Det kan være både positivt og negativt for brukere

5. Smidig passer kun for IT.

– La meg kjøre en ende-til-ende for dere

– Tverrfaglige team jobber mer effektiv sammen (flere innfallsvinkler)

6. Hva vil det koste?

– Sett et budsjett, så utvikler vi i henhold til dette og lanserer når pengene er brukt.

– Gi oss et budsjett, og så er det det det vil koste.

– Hva er det verdt? (Husk at software aldri blir ferdig.)

– Burn-up chart

– Kostnad: Spare tid = spare penger. Digitalisering sparer tid.

– Hvor mye penger vil du bruke på estimater?

– Trygghet og besparelse (ser forbedring)

7. Når blir det ferdig?

– Hva er «ferdig»?

– Hva er «det»? Software er aldri ferdig.

– Du kan velge tid framfor scope/innhold om tid er viktigst.

– Beste løsning blir ferdig når du vil.

– Det blir ferdig når tiden går ut. (For å forbedre kjører vi en runde til.)

– Burn-up chart

8. Kaos når folk jobber på andre måter.

– Folk vet best selv hvordan de best jobber. (Standardisert = middelmådig)

– La oss prøve ut og lære underveis.

– Informasjon gjennom workshop / opplæring

– Hvis vi skal kunne endre åssen vi jobber, må vi jo prøve noe nytt.

9. «De idiotene klarer ikke styre seg sjøl.»

– Gi folk et mandat og ansvar, og se hva som skjer!

– Har du idioter, så vil du slite uansett.

– Bemann med riktig kompetanse.

– Motivasjonsproblem —> Indre motivasjon

– «IKEA-effekten» – folk har større eierskap til noe de har skrudd sammen sjøl

10. Det vi lager her er for sikkerhets-/samfunnskritisk.

– Bemann teamene slik at man har nødvendig kompetanse og gi ansvar.

– Hvorfor er fossefallsmetodikk sikrere?

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s